De sidste mange år har Sebastian mest været kendt og
anerkendt som den, der igangsatte den danske musical. At genrens
familiefavntag så med tiden har krammet livet af den
kunstneriske nødvendighed, kan man vanskeligt bebrejde ham. Op
gennem 1970’erne fornyede han dansk rock, fordi han befandt
sig dårligt i en bås. Og han gik ind i 1980’erne med
albummet Stjerne til støv, der har masseappeal uden at
angle efter den laveste fællesnævner. Og samtidig en plade,
der viser, hvor sammenspillede Sebastian og hans musikere var.
Det er ikke til at høre, hvor komponisten slutter, og
akkompagnatørerne tager over. Vi er i polymoogens og
synthesizerens tvivlsomme guldalder, men Kenneth Knudsen giver
elektronikken et menneskeligt hjerte.
Her er beåndede ballader som ‘Sommerfuglen’, organisk pop
som ‘Romeo’ med et billedsprog over gennemsnittet, og ikke
mindst den ‘Bridge over troubled water’-beslægtede
‘Stille før storm’, sunget af Lis Sørensen, så det nære
og uopnåelige bliver samme livsvigtige sag.Tonen er
personligere end længe med Sebastian som både samfundsrevser på
‘Vind og vejrhaner’ og som ham, der er blevet så voksen,
som man bliver, og godt vil fortælle, hvordan det er, men endnu
ligger under for popfordomme om, at den slags tilhører
privatlivets fred. Det giver pladen en egen skælvende
intensitet, som om han frygter – eller håber – at vi skal
opdage, hvor meget disse sange egentlig handler om hans eget
liv. Kort sagt: kvintessensen af Sebastians kompositoriske
virke.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|