Historien om den melankolske Svante med den fede vom blev
populær næsten med det samme, da Benny Andersens Svantes
viser udkom i bogform i 1972. I bogen var indlagt en række
sange, som musikkyndige læsere kunne synge og spille. Men
viserne fik først for alvor deres egen identitet, da Benny
Andersen året efter, ved produceren Peter Abrahamsens
mellemkomst, fik overtalt en noget modstræbende Povl Dissing
til at indsynge dem på plade med forfatteren selv på klaver
samt en lille gruppe musikere med bl.a. Peter Bastian på fagot.
Disse viser fra en fiktiv eksilsvenskers tilværelse udsat for
lavt selvværd, alkoholisme og tragikomisk isolation ramte en
nerve hos danskerne og har gjort det siden. Også selvom Svante
kalder Danmark “et lille, neurotisk land beboet af smilende
gale” og begår en grum parodi på fædrelandssangen ‘Vort
modersmål er dejligt’ med titlen ‘Muddermålet’.
Det er især ‘Svantes lykkelige dag’ med omkvædslinjen
“om lidt er kaffen klar,” der har sikret Svantes viser en
solid plads i den nationale bevidsthed. Såvel visen som Benny
Andersen selv er af mange efterfølgende blevet gjort til
indbegrebet af danskhed, måske på grund af visens fokus på
hyggen, den rituelle kaffelavning og forventningens lille
hverdagsglæde. Men Svantes viser var for resten
overvejende skrevet ind i en svensk tradition, musikalsk såvel
som tekstligt. Sætter man pladen på i dag, bliver man slået
over den friskhed, der er i Povl Dissings sangforedrag og i
arrangementerne. Og allerede med de første molakkorder i åbningsnummeret,
‘Lille sang til Nina’ om den uopnåelige elskede, er man
fanget ind.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|