1980’ernes dansksprogede pop og rock kunne være af meget
svingende kvalitet, men TV-2 kom efter en lidt tøvende
begyndelse hurtigt til at høre til i den bedste ende af
spektret. Som helhed var gruppen indbegrebet af intelligent
firserpop med maskinelle beats, iørefaldende melodier og
Steffen Brandts mundrette tekster, der med ironisk dobbeltskrue
spiddede, hvad han et sted kalder “det virkelige liv” og
danskernes sjæleliv på godt og ondt. Med Nærmest lykkelig
fra 1988 sagde gruppen åndeligt set farvel til firserne
med et album, hvor man kunne fornemme, at det ellers så
velsmurte TV-2-maskineri havde fået både desperationens og
livsledens grus i sig. Måske netop derfor nåede gruppen her et
kunstnerisk klimaks, hvor det meste gik op i en større helhed.
Ganske vist var det hele måske ikke så fandenivoldsk og
charmerende som på forgængerne Beat og Nutidens
unge, men det var til gengæld drevent, selvsikkert og dybt
kompetent, hvad angik sangskrivning såvel som udførelse,
arrangement og produktion. Tekstligt var ironien stadig i højsædet,
men der var kommet et klædeligt præg af eftertænksomhed og
undren over livets mening, som den tog sig ud i splittelsen
mellem nærvær og fravær, mellem lykke og ligegyldighed. Nøjagtig
som på albummets cover: Steffen Brandt i sort tøj, stående i
en dansk kornmark med sin lille søn i hånden. Sønnen kigger
nysgerrigt op på fotografen, men Brandt selv står med ryggen
til og den anden hånd ført op til ansigtet, uhjælpeligt
reflekterende over livet netop i et øjeblik, hvor han burde
leve det. Ikke uden grund hed en af sangene da også ‘Kys det
nu (det satans liv)’. Mere end nærmest lykkelig bliver man
aldrig.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|