Otte måneder før 2. verdenskrigs start holdt Det Kongelige
Teater premiere på det, der for eftertiden står som dansk
teaters væsentligste modstandsdrama. At der er tale om et
politisk skuespil, går imidlertid gradvist op for tilskueren,
for dramatikeren Kjeld Abell forstår at disponere sine
dramaturgiske virkemidler og lader Anna Sophie Hedvig
begynde i det velkendte og trygge. Vi er til middagsselskab hos
det københavnske borgerskab, da værtsfamilien får uventet besøg
af en fjern slægtning i skikkelse af Anna Sophie Hedvig. En
uanseelig lærerinde fra provinsen, der under kaffen afslører,
at hun har slået et andet menneske ihjel. Hun har taget livet
af tyrannen i sin egen lille verden, den onde skolebestyrerinde,
fru Møller. “Må vi ikke forsvare vores små verdener? Er det
ikke dem, der tilsammen udgør den store?” spørger Anna
Sophie Hedvig, idet hun som Abells talerør langer ud efter den
slappe danske passivitet over for den fremvoksende fascisme. Det
er skuespillets styrke, at det ikke afslører sit budskab med
det samme.
Gennem sin indledende satire og sin raffinerede anvendelse af et
fortælleteknisk æskesystem foretager Abell en genreglidning
fra lystspil til teaterkrimi. Det muntre anslag, der lever af
sin genkendelige udlevering af borgerskabets små bekymringer
– høns i peberrod eller lammekoteletter – er kun maddingen
på krogen. Ikke så snart har vi bidt på, før Abell
konfronterer os med det spørgsmål, der ikke er blevet mindre
aktuelt, siden stykket blev skrevet: Går du med skyklapper over
for de udemokratiske strømninger i den samtid, du selv er en
del af?
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|