Flemming Flindts Enetime er et værk, der ikke alene
har gjort sig i Danmark, men også internationalt. Det er et
fremragende eksempel på, hvad scenisk kunst er og kan. Skabt
til dansk tv i 1963 blev Enetime året efter overført
til scenen både i Paris og på Det Kongelige Teater i København.
Forlægget for Enetime er den absurde, dramatiske
forfatter Eugène Ionescos skuespil La Leçon. Skuespillet er en
dæmonisk besættende historie om en gal matematik- og sproglærer,
der dræber sine elever. I Flindts version er den gale lærer
blevet en syg, sadistisk danselærer.
Flemming Flindt foregriber her – som i sine værker i øvrigt
– en international “world theatre”-bølge, som er blevet
langt tydeligere i dag end dengang, han skabte sine værker.
Denne bølge indbefatter blandt andet, at man lader sin genre
– her balletten – svømme ud over egne grænser og spille
sammen med og lade sig inspirere af andre genrer.
Flemming Flindt er også en typisk repræsentant for
auteurkunstneren, der skaber, iscenesætter og indimellem selv
optræder.
Musikken er et foruroligende, filmagtigt partitur af
franskmanden Georges Delerue. Flindt er dybt original og
nyskabende i sin brug af og sans for at indføre psykologisk
realisme, ægte karakterer, en næsten thrilleragtig energi samt
en bunden erotik i en ellers ofte abstrakt kunstart. Alligevel
er de stærke, symbolladede billeder, som også er en styrke for
balletten som genre, i høj grad til stede. Også i Bernard Daydés
suverænt meddigtende kælderdekoration.
Enetime blev opført første gang på dansk tv den 16.
september 1963, på Opéra Comique, Paris den 6. april 1964 og på
Det Kongelige Teater den 1. oktober 1964.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|