Jeppe vågner op i baronens seng og ved ikke, om han er vågen
eller blot drømmer. Jeppe åbner øjnene med løkken om sin
hals, overbevist om, at han er død. Jeppe har ondt af alle de
niveauer af virkelighed, et næsten moderne menneske må mestre
for at kunne begå sig i verden.
Dramaet Jeppe på Bjerget åbnede lemmen til afgrunden
hos den danske folkementalitet. Holberg introducerede her som
uafviseligt folkeligt ikon den danske taber, undermåleren,
alkoholikeren, tåben. I kølvandet på figuren Jeppe har vi
tyven Egon Olsen, Flyttemand Olsen og Grisehandler Larsen, ja, næsten
den samlede danske film- og tv-skat. De smarte men misforståede
og ærlige idioter, som vi i vores højkomplekse samfund til
stadighed ønsker at være for at frafly ethvert politisk eller
eksistentielt ansvar.
Dramaet er ganske enkelt genialt og derfor farligt. I sin
underholdende leg med virkelighedsplaner – sociologiske,
metafysiske og erkendelsesteoretiske – inddrager Holberg alt
fra Descartes’ syv meditationer til den mørke politiske tænkning
hos Hobbes. I sidste ende taler Jeppe på Bjergets
antidemokratiske og konservative dyder for døve øren. Mere end
noget andet har dette drama hen over det danske land sluppet en
afskyelig, løssluppen folkesjæl løs, der til stadighed hærger
og ødelægger alene ved geni. Det er kunst som anarki, det højeste
mål.
Jeppe på Bjerget blev opført første gang et sted
mellem slutningen af september og årets udgang i 1722 på den første
Danske Skueplads i Lille Grønnegade. Trykt første gang i 1723
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|