I 1974 gennemfører den Christianiabaserede teatergruppe
Solvognen en 8 dage lang aktion mod arbejdsløsheden. Julemandshæren,
kalder de den. Ikke bare fordi den løber af stabelen i dagene
op mod jul, men fordi den tager afstand fra den kapitalistiske
juls konsumterror. Julen som superborgerligt ritual og følelsesmæssig
skuffelse.
Forklædt som julemænd uddeler de medvirkende historiebøger
til skoleelever, synger for de gamle på plejehjemmene, og på
Politigården forærer de beredskabsstyrelsen en juleplatte. Men
så er julemanden færdig med at være sød og rar. Nu skal det
være alvor, og julemændene beslutter sig for at gå i flæsket
på den amerikanske bilfabrik General Motors, der netop har
besluttet at nedlægge virksomheden i Danmark, hvor arbejdslønnen
er for høj.
Da den hvidskæggede hær pludselig dukker op i Magasin og
begynder at forære varerne bort, går aktionen i dialog med
hele befolkningen. “Glædelig jul”, råber de “I dag er
der ingen, der skal betale.” Børnene græder ved synet af
julemændene, der bliver ført bort i salatfade, og de sidste
insisterende julemænd går i banken, hvor de forsøger at
optage et lån på 50 mio. kroner. De kræver kapital til
folkets behov.
Smilet i København stivner, efterhånden som Julemandshæren
viser sit sande ansigt: Aktivisme på grænsen mellem civil
ulydighed og teater. Det aktivistiske teater er antitesen til
det normale teater, idet gentagelsen og indøvelsen er en del af
teatrets kunstige virkelighed. Med andre ord er det konservative
element uløseligt forbundet med teaterkunsten. Julemandshæren
forsøgte at sprænge disse æstetiske rammer, og det er for
dette snigangreb, vi her hylder dem.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|