Majonæse fra 1988 chokerede publikum og anmeldere med
sin ublu menneskelige hæslighed. Dramaet er først og fremmest
et familiedrama, dernæst et underklassedrama og til sidst et
sprogligt eksperiment i den gode gamle tradition: Dramatikeren
der fungerer som et sprogligt overtryk i nogle undertrykte
figurer, hvilket igen skaber en underholdende trykubalance
mellem rolle og skuespiller, scene og virkelighed og mellem
rollens psyke og sprog. Der er lagt op til teater. Men med
hvilket budskab?
Lige siden den danske befolkning i form af Jeppe på Bjerget
vågnede op i baronens seng og derfor blev stillet ansvarsløs
over for sin egen fuldkomne magt, har der i den nationale fortælling
været gevinst ved at søge nedad i samfundsklasserne for at
finde den menneskelige og civilisatoriske sandhed om vort land.
Majonæse rammer derfor et sigtepunkt, der groft sagt
forbinder Holbergs underklasseidioter med Soyas Parasitterne
med 1970ernes socialrealistiske tv-teater. Men Ørnsbo siger
stop: Trekantsligningen Underklasse=Grimhed=Sandhed er hos Ørnsbo
så ekstremt udpenslet – sønnen i huset tjener penge til
familien ved at kaste sig ud foran biler, søsteren sexafpresser
penge ud af rigmænd, der desværre også er snotspisere, alle
bader i samme badevand, og ingen kan tale, nærmere grynte –
at den egentlige lære hos Ørnsbo er: Stop den nationale fortælling.
Der findes ingen nation, kun mennesker, værre og mere beskidte
end dyr. Og det er vi da alle enige om.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|