I en dramahistorie præget af småborgerlig snusfornuft er
digterpræsten Kaj Munks vanvittige og irrationelle skuespil Ordet
på alle måder et særsyn. Et anfægtet værk, forfattet over
en 6 dage lang skriverus, der lovpriser “bønnens mod” og
forkynder “underets mulighed” i vore dage. Handlingen er
forlagt til Vestkysten, til Borgensgård, hvor den
grundtvigianske storbonde Mikkel Borgen nægter sin søn Anders
giftermål med den pige, han elsker, fordi hun kommer af en
indremissionsk familie. Gamle Mikkels drøm er at se sin gård
som det fortsatte samlingspunkt for sognets åndsliv, og den
plan harmonerer kun dårligt med de missionske mørkemænd. Lige
lidt hjælper det, at Mikkels godhjertede svigerdatter Inger
forsøger at overbevise ham om, at meningsforskelle og gårdmandshandler
må vige for kærligheden. Ingers rene, ureflekterede barnetro
kan ikke rokke de stridende parter. Først da Inger uventet dør
i barselssengen for dernæst at blive genopvakt fra de døde af
den sindssyge Johannes. Først da sejrer barnetroen over al
fornuft.
Intet er nemmere end at kritisere Ordet. Både for
stykkets radikale genreskred fra de første akters folkekomedie
til de sidste akter, der antager karakter af mirakelspil. Og for
den villede djærvhed, der ofte skæmmer dialogen og giver den
et snert af kold kalkulering. Men kritikken forstummer,
for Ordet er skrevet med en vildskab, der får en til at sluge
det scene for scene. Det er vanskeligt at finde plads til
tvivlen, så længe man befinder sig i Kaj Munks overspændte
univers.
Ordet blev opført første gang i 1932 på Betty Nansen
Teatret.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|