I februar 1986 spiller punkgruppen Sort Sol en koncert i den
nedlagte pornobiograf Carlton på Vesterbrogade, en koncert hvis
voldsomhed, decibel og tekniske og menneskelige selvdestruktion
står tilbage som et af firsernes klareste udtryk for, hvad
scenekunsten måtte gøre. Teater og scene måtte ødelægge sig
selv for at genopstå. Året efter spiller Sort Sol fire påskeforestillinger
i en nedlagt Vesterbrofabrik, døbt Wurst, hvor vi alle må
erkende, at disse fem besynderlige freaks er vores hjemlige
hovedeksponent for den dekonstruerede, selvdestruktive og
energiforfølgende scenekunst, der senere blev formaliseret på
Volksbühne i Berlin og herhjemme i form af f.eks. Peter Langdal
og senest Anders Paulin.
Lige fra den spæde begyndelse, hvor gruppen hed Sods, genkendte
teaterfolk fra Erling Schroeder til Kirsten Delholm det unikke
sceniske potentiale i det dengang fire personers store orkester.
I deres tidlige punkår arbejdede Sods blandt andre med
Billedstofteatret, men det er ikke i denne tydelige
teaterrelation, at Sort Sol fortjener sin plads i den danske
scenekunstkanon. Det er i de forladte fabrikker og biografer i
86 og 87, hvor en rockgruppe på fem – evil twins i front med
tyrolertøj og militærhjelme, enarmede Steen Jørgensen i sort
læder smuk som Montgomery Clift og de vokslignende
baggrundsfigurer Thomas Ortved og Knud Odde – ødelægger og
genføder scenekunsten som en primal drift i mennesket, sprækken
i virkeligheden, hvor vi ser ind i døden og genopstandelsen. I
sidste ende afslører Sort Sol, at det udelukkende er den
levende scenekunst, der formår at indeholde vor tids opløsning
som afrundet fastholdt værk.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|