August Bournonville skabte i 1836 Sylfiden efter en
fransk ballet, som han tolkede personligt, og med ny musik af
Herman S. Løvenskiold. Den er gennembrudsværket for den
romantiske ballet. Med sine hvidklædte, svævende og
overjordiske sylfider løfter den tilskuerne ind i et andet
univers. Sylfiden spejler sin tid og rammer dybt i
romantikkens idéverden, men dens problematik er stadig
medrivende for et publikum af i dag. Sylfiden handler
om eksistentielle valg i tilværelsen, om drømme og smerten, når
drømmene brister.
Sylfiden foregår i Skotland, hvor den unge James på sin
bryllupsdag løber til skovs med en sylfide. Han forlader den
borgerlige og trygge tilværelse til fordel for en dristigere
satsning, og han går under. Romantikerne var fascinerede af det
erotiske, som de fandt tiltrækkende, men også farligt, for
erotik kan lægge skæbner øde. Sylfiden er et dybt
passioneret værk, og det berører os stadig smerteligt, når
James knuses, idet han forsøger at gribe efter sin drøm. Sylfiden
viser romantikernes opfattelse af mennesket som et dobbeltvæsen,
bestående af sjæl og krop, og det er kroppen, der tynger
mennesket i flugten mod det himmelske.
Med sin splittelse og sin tragik er Sylfiden ikke
typisk for Bournonvilles balletverden, der domineres af solskin
som i Napoli (1842). Men den er den største Bournonvilleballet.
Med sin menneskeskildring og sin skønhed er den ikke bare den
ypperste ballet i det danske klassiske repertoire. Også
internationalt hører den i dag til blandt de største.
Sylfiden blev opført første gang på Det Kongelige
Teater den 28. november 1836
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|