Man kunne lave en hel kanon, kun med Bindesbølls værker.
Fra den folkekære Hofetikette, over strålende og radikale
keramiske arbejder til de smukkeste smykker og fantasifulde møbler.
For ikke at tale om hans arkitekturværker, med Fiskepakhusene på
Skagen som det fremmeste eksempel, efterfulgt af generationer,
men måske mest synligt i 1970’erne og - 80’erne, hvor de
toneangivende arkitekter alle var optaget af det enkle malede træhus.
I hvert eneste felt var han på internationalt niveau.
Egentlig var han uddannet arkitekt, som sin far, Michael
Gottlieb Bindesbøll. M.G. er en af de største arkitekter i
Danmarkshistorien, og måske er det netop derfor, Thorvald trods
talentet ikke gik så vidt i den retning, men i stedet udnyttede
sin enorme viden og kunnen inden for design og kunsthåndværk.
Karakteristisk for Bindesbølls arbejde er den store livskraft,
hvilket blev værdsat i en tid, hvor avantgarden med Georg
Brandes i spidsen dyrkede Nietzsche. Livskraft, eller vitalitet,
spiller en kæmpe rolle i Bindesbølls kunst, hvor den
kraftfulde linje trækkes hen over papiret, i leret eller i sølvet
og giver form til alle mulige genstande. Men Bindesbølls linje
skiller sig ud i samtiden ved at være “oplyst”, beriget af
referencer tilbage til vikingetid, antik og barok, og frem til
den moderne virkelighed, der kun småt var begyndt at vise sig i
København, men som han lyttede til gennem sin unge medarbejder
Svend Hammershøi (Vilhelms bror).
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|