Knud V. Engelhardt er en af de kunstnere, der afgørende
formede designbegrebet i Danmark. Han stod i gæld til Thorvald
Bindesbøll, men var også Bindesbølls modsætning. Hvor
Bindesbøll var kunstner, var Engelhardt rationalist, og nok den
første rigtige industrielle designer i Danmark – den første,
der forstod, at industriel produktion medførte en helt anden
form, og det gjaldt både for den industrielle design og den
grafiske formgivning.
Skriften til Gentoftes vejskilte er for eksempel lidt grov i
det, men den er samtidig enormt læselig. Skriften er nøjagtig
samtidig med internationalt banebrydende skrifter, men den har
en helt anden følsomhed og personlighed, der peger frem mod den
skandinaviske modernisme, der jo netop er mere organisk end den
internationale stil.
Et andet eksempel på Engelhardts arbejde er de københavnske
sporvogne, som han gennemarbejdede til mindste detalje, således
at de var smukke i al slags vejr, funktionelle, også i forhold
til rengøring, og kunne bygges i høj kvalitet i en industriel
proces. Sporvognene var fyldt med alle mulige beslag og håndtag,
alle tegnet af Engelhardt, der havde en særlig følsomhed for
dette område, og udtrykte håndens greb og bevægelse i sin
formgivning.
Noget tilsvarende gør sig gældende for hans bestik – den
gode form udsprang af en dyb indsigt i menneskets proportioner
og bevægelse, og hvordan et bestik ikke kun er form, men også
vægt, overflade og funktion.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|