Gunnar Aagaard Andersen var en af de helt store fornyere i
dansk kunst efter 2. verdenskrig. Han eksperimenterede utrætteligt
med udtryk og materialer og brød med alle genregrænser. Hans
polyetherskumstol fra 1964 kan blandt andet findes – defineret
som kunstværk – på MoMA i New York. Herhjemme står den på
Kunstindustrimuseet og er et møbeleksperiment.
Polyether var dengang et nyt materiale, der fascinerede mange
kunstnere internationalt, ved at det kunne formes på helt nye måder.
Man kan skumme det op, så formen bliver mere som en flødeskumsanretning,
eller man kan som den amerikanske Claes Oldenburg eller den
noget yngre dansker Susanne Ussing skumme det ind i poser og
forme, der så får fascinerende, delvist uforudsigelige og bløde
former. Blødt var meget grænseoverskridende dengang, før
flowerpower tog fat, og Aagaard Andersens stol fik en meget
langtrækkende, international indflydelse da popart og
postmodernisme slog igennem fra slutningen af 1970’erne.
Aagaard Andersen bidrog på mange måder til udviklingen af
dansk møbelkunst. I en årerække gik han sammen med Hans
Wegner på PP Møblers værksted og udførte eksperimenter,
hvoraf en lille skammel blev et populært produkt. Og en hel
generation af yngre kunstnere og designere hentede inspiration i
hans metoder og former – for eksempel var han den første, der
skabte den form, der senere blev Pantons
plaststol – i tråd og avispapir.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|