Det virker knap som en tilfældighed, at en filmatisering af
en roman af Martin Andersen Nexø, den centrale forfatter i
dansk litteraturs sociale gennembrud, også blev hovedværket i
dansk films sociale opvågning i 1940’erne. Bogen er en
bastant anklage mod et samfund, som ignorerer dets svageste, men
i hænderne på dokumentaristen Bjarne Henning-Jensen nedtones
det politiske til fordel for det menneskelige, uden at det
realistiske eller sociale engagement formindskes.
Filmen udspiller sig på landet i 1800-tallet og tager sin
handling fra romanens første del, hvor Ditte fødes hos en
fattig fiskerfamilie som uægte barn af gårdejerens søn. Hun
vokser op med mere kærlighed end mad hos sin elskelige
bedstemor, men da moderen gifter sig og får flere børn, følger
Ditte med. Men det er bare starten på hendes livslange kamp i
en verden, som intet har til overs for dem, der står nederst på
den sociale rangstige.
Set med nutidens øjne kan filmen ikke helt undgå at virke lidt
naiv, lovligt sort-hvid i sin moral og ikke mindst overdramatisk
i sin brug af musik. Men den er ikke mindre rørende, dens
budskab brænder stadig klart igennem, og de idylliske
naturoptagelser er uforglemmelige.
Ægteparret Henning-Jensen (her er Astrid instruktørassistent)
demonstrerer her for første gang deres indfølte instruktion af
børn, og filmens få scener af uforstyrret leg viser ikke bare
frem til deres egne film De pokkers Unger (1947) og Palle
alene i Verden (1949), men også til Alice O’Frederiks’
serie om Far til Fire.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
Ditte
Menneskebarn er ligesom Pelle
Erobreren baseret på en roman af Martin Andersen Nexø
|