Denne stumfilm er moderne, dansk hverdagsrealisme, når den
er bedst, fyldt med præcise iagttagelser af livet i storbyens
kernefamilie og med et særligt blik for, hvordan en enkelt
persons tyranni kan drive de andre til vanvid og blive en bombe
under samlivet. Læg dertil ironi og understated humor, og det
er svært at tro, at den patosfyldte Carl Th. Dreyer står bag.
Men han er som den eneste instruktør repræsenteret med to film
i denne kanon, og denne film viser en sjældent set side af hans
mesterskab.
Filmen skildrer livet inden for hjemmets fire vægge i en lille
familie, hvor ægtemanden gradvist har udviklet sig til en utålelig
tyran, der hidser sig op over alt fra smørrets tykkelse på brødet
til Piphans’ kvidren. Til sidst bliver det så slemt, at den
selvopofrende hustru bryder sammen, og familiens ældre kvinder
beslutter sig for at tage affære og give tyrannen en lærestreg.
Filmen giver et uvurderligt indblik i kvindernes dagligdag i
hjemmet, som den formede sig for 80 år siden. Vi ser i
detaljer, hvordan der laves mad, dækkes bord, hænges tøj til
tørre, og hvordan børnene bliver hørt i lektier. Særlig
morsom er skildringen af magtkampen mellem ægtemanden og hans
gamle barnepige, under hvis skrappe blik hans værdighed
gradvist krakelerer, så han til sidst selv ender i den
skammekrog, han i begyndelsen forviste sønnen til.
Der kan trækkes direkte linjer til dansk film det seneste årti,
selvom hovedpersonen i denne film trods alt er mindre skurkagtig
end familiefaderen i dogmefilmen Festen.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|