Musens
sang |
Alle
går rundt og forelsker sig |
Den
allersidste dans |
Gå
ud og gå en tur |
Pige
træd varsomt |
Glemmer
du |
Å
hvor jeg, ih, hvor jeg, uh hvor jeg vil |
Titte
til hinanden |
I
dit korte liv |
Drømmeland |
Man
binder os på mund og hånd |
Gå
med i lunden |
Schlagerne,
revyviserne og filmsangene havde især i 1930’erne og
1940’erne komponisten Kai Normann Andersen som hovedfigur. Han
vakte lykke i samtiden med sine kække, veloplagte og altid
elegante frembringelser og har gjort det lige siden. De fleste
af hans sange besidder en underfundig charme, undertiden med en
overraskende melodisk twist, som gør, at man aldrig helt ved,
hvad den drevne tonemester har i ærmet. Den schlagertradition,
Kai Normann Andersen overvejende arbejdede inden for, kom
oprindelig fra Tyskland, men han formåede at gøre den helt til
sin egen ved hjælp af sin enkle og undertiden næsten naive
stil, der på forunderlig måde kunne lyde så dansk, ikke
mindst når han som f.eks. i ‘Drømmeland’ skrev sig tæt
ind på børnesangstraditionen.
I besættelsestiden fik hans musik en mere reflekterende tone,
hvad der klædte den, sådan som man især kan høre det i to af
hans måske mest kendte sange, nemlig den stilfærdige
protestsang mod besættelsesmagten, ‘Man binder os på mund og
hånd’ (1940) og den carpe diem-agtige ‘I dit korte
liv’ (1942). Begge med tekst af Poul Henningsen, begge fremført
og indspillet af Liva Weel, og begge stadig i levende erindring.
Førstnævnte var at finde blandt de tre øverst placerede
melodier, da Berlingske Tidendes læsere i december 1999 kårede
århundredets sang, ligesom den – ganske vist uden Kai Normann
Andersens melodi – blev relanceret af hip hop-gruppen
Outlandish i 2004. ‘I dit korte liv’ er tilsvarende at finde
på Kim Larsens
album Sange fra glemmebogen fra 2001.
(Alle sange kan høres i originalindspilningerne på
anatologien Kai Normann Andersen: De bedste, vol. 1-3 (Danica,
1996).
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|