Det er længe siden, den danske sang var en ung blond pige.
I tilfældet Carsten Valentin Jørgensen er den en misantropisk
og sylespids iagttager af ikke bare Danmark, men den egoistiske
bagside af det danske sindelag.
Tidens tern udkom i 1980 efter roste albums som f.eks. Storbyens
små oaser. Og gav ham hans værste og bedste stund. Han
hader nemlig offentlighed lige så meget, som han elsker musik.
I Billy Cross fik C.V. Jørgensen en producer og medkomponist,
der finsleb musikken, så den blev forræderisk skarp som det
uskyldigt udseende barberblad. Og Cross fik C.V. til at indse,
at han hidtil forgæves havde forsøgt at blive del af et band.
Nu stod han ved sig selv, og i fokus stod hans raspende
Dylanfarvede stemme, fuld af dobbelt- og klangbund.
Tidens tern er en rockmusikalsk forlængelse af Svantes
viser, men med giftigere brod. ‘Costa del sol,’
flamencoen om de danske skatteflygtninge, blev årets hit, og
det siger alt om sangens styrke, at den også blev det på Costa
del sol, hvor de skrålede med på at have det herligt “i vort
nynazistiske og asociale sammenhold.” ‘Guerillarock’ kunne
man kalde denne mainstreamunderminerende musik.
Men når ‘Costa del sol’ er sunget færdig, er der plads til
større sange som ‘Sæsonen er slut’ og ‘Amor & den
sidste pil’, hvor sproget med en rifbjergsk sanselighed i sig
selv bliver melodibærer. En danskhed med samme farlige sarthed
som et edderkoppespind.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|