Film skal ses i biografen, og rock skal høres i
koncertsalen. Det var Gasolin’ et godt eksempel på. Uden at
forklejne gruppens studieindspillede plader var det nemlig på
scenen, at bandets særpræg forløstes optimalt. Derfor er
denne liveindspilning fra januar 1976 at foretrække for langt
mere berømmede Gasolin’-plader. Gasolin’ i studiet var som
regel en balanceakt mellem opslidende konsensus og kreativt
slagsmål, dansk rocks pendant til Olsen-banden. Det gav ujævne
resultater. På scenen måtte det derimod briste eller bære i
øjeblikket.
Det gav gruppen en uhørt nerve, som kombineret med de mundrette
Kim Larsen-melodier og den rudimentært rytmiske Rolling
Stones-inspirerede rock aldrig kom til at vibrere så sanseligt
som her i samspil med et publikum, der de facto er en del af
musikken. Læg dertil, at sange som ‘Masser af succes’,
‘Rabalderstræde’ og ‘Kvinde min’ spilles, som om de
bliver skrevet lige på stedet af musikere, der ikke bilder sig
ind, at de kan mere, end de kan, men det står de til gengæld
også ved. Feinschmeckere går forgæves her. Gasolin’ var
ikke virtuoser, og mangen en spillelærer ønskede sig døv, når
Gasolin’ gav den gas, men dansk rock kom aldrig siden til at
lyde så traditionsforankret, traditionsforagtende, personligt
og folkeligt.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|