Skibene ved
Tall Ships Race er delt op i klasserne A, B, C og D, hvor de
største skibe og mest imponerende skibe er placeret i klasse
A. Selvom skoleskibet Danmark ikke er det største af skibene,
er det dog placeret i klasse A med de største skibe.
Udover de
klassificerede skibe er der en række gæste-skibe og
marine-fartøjer, som følger kapsejladsen helt eller delvist
rundt i Østersøen.
Sedov,
Murmansk,
Rusland
4 mastet bark med stålskrog. 117,5 meter langt.
Sejlareal: 4.150 m2
Søsat i 1921. Bygget på Friedr. Krupp A.G.
Germaniawerft i Kiel i Tyskland. Ejer: Teknisk
Universitet, Murmansk. Foto: Tove Mikkelsen |
Sedov er
det absolut
største skib som anløber Århus Havn under Tall Ships Race.
Det er samtidig Verdens største skoleskib. Det er mere end en
halv gang længere end Fregatten Jylland - og med det dobbelte
sejlareal. Skibet Sedov fra Murmansk
i Rusland har 120 elever og en fastansat besætning på 70
mand.
Sedov var
oprindelig tysk og ejet af Carl Vinnen. Han gav det navnet Magdalene
Vinnen - efter sin hustru. I 1936 solgte han skibet til Nordtysk Lloyd
i Bremen, som omdøbte skibet til Kommodore Johnson. Det bevarede sin
hidtidige funktion med godstransport men begyndte samtidig at fungere
som skoleskib for et halvt hundrede elever. Under 2. verdenskrig
sejlede det under den tyske marines flag i Østersøen.
Efter krigen
overtog Sovjetunionen skibet som krigsskadeerstatning. Skibet fik navn efter
den russiske polarforsker Georgy Sedov, og det fik sin nuværende
funktion som skoleskib. Læs evt. mere om skibet dets hjemmeside.
Statsraad
Lehmkuhl, Bergen,
Norge
3 mastet bark. 98 meter langt (84,6 m. uden bovspyd).
Sejlareal: 2.026 m2 Søsat
14. januar 1914. Bygget på Johann C. Tecklenborg AG,
Bremerhaven-Geestemünder i Tyskland. Foto:
Tove Mikkelsen |
Norge er
repræsenteret ved et andet af sejladsens helt store skibe.
Statsraad Lehmkuhl var allerede fra starten bygget til at være
skoleskib. Det blev bygget i 1914 i
Tyskland og sejlede som skoleskib for den tyske handelsflåde
under navnet Grossherzog Friedrich August.
Efter første
verdenskrig overgik det til England som krigsskadeerstatning.
I 1921 bragte Statsråd Kristofer D. Lehmkuhl dog skibet til
Norge, hvor det sejlede som skoleskib fra 1923 og frem til 2.
verdenskrig. Under krigen blev skibet atter overtaget af
Tyskland, som omdøbte skibet til Westwärts.
Efter krigen
overtog Norge det atter, og det blev døbt Statsraad Lehmkuhl og har siden sejlet som
skoleskib med udgangspunkt i Bergen. I 1966 var det dog tæt på
at blive solgt til udlandet, men skibsredder Hilmar Reksten
reddede det og skænkede det til en selvstændig fond, som i
dag driver skibet. Læs evt. mere på skibets hjemmeside.
Skoleskibet
Danmark, Frederiksshavn,
Danmark
3 mastet fuldrigger. 77 meter langt (59,8 m. uden bovspyd).
Sejlareal: 1.632 m2 Søsat
1933. Bygget på Nakskov Skibsværft. Foto:
Tove Mikkelsen |
Skoleskibet
Danmark er bygget med ét formål: At være skoleskib på den
sikrest mulige måde. Skibet er blev bygget som erstatning for
det tidligere skoleskib København, som forsvandt sporløst
under sejlads mellem Buenos Aires og Australien i 1928. København
var et enormt skib - med fem master og et større sejlareal
end det russiske skoleskib Sedov. Det tragiske forlis skabte
megen tvivl, om nationen fortsat skulle have et sejlførende
skoleskib, men A.P. Møller og statsminister Stauning var
enige om, at skibet skulle erstattes, og skoleskibet Danmark
blev resultatet.
Alt blev
gjort for, at skibet blev så sikkert som muligt, og en ny
katastrofe kunne undgås. Blandt andet sidder spanterne tættere
end normalt for lignende skibe. Da 2. verdenskrig brød ud,
befandt skibet sig USA, hvor det blev indtil krigens
afslutning. Det sejlede som skoleskib for US Coast Guard, og
amerikanerne blev så glade for skibet, at de besluttede selv
at anskaffe sig et skoleskib efter krigen. Det gjorde de ved
at beslaglægge et tysk skib som fik navnet Eagle. Efter
krigen fik skoleskibet en heltemodtagelse i Købehavn og fik næsten
status af nationalt symbol.
Skibet var
tidligere officielt en del af den danske marine, men drives i
dag af det maritime uddannelsescenter, Martec
i Frederikshavn. En tidligere elev redigerer desuden en meget oplysende
side om skibet.
Dar
Mlodziezy, Gdynia,
Polen
3 mastet fuldrigger i stål. 108,815 meter langt (79,4 m. uden bovspyd).
Sejlareal: 3.015 m2 Søsat
4. marts 1981.
Bygget på Stocznia Gdanska (Danziger Werft) i Gdansk
Foto:
Tove Mikkelsen |
I modsætning
til mange andre skibe, er det store polske skib Dar Mlodziezy
ganske nyt. Det er bygget så sent som i 1981 som led i en
serie af skoleskibe, som også omfatter de russiske skibe
Pallada og Nadeshda fra Vladivostock, Mir fra Sankt
Petersburg samt Druzhba fra Ukraine og skibet Khersones.
Skibets
navn Dar Mlodziezy betyder "ungdommens gave" og hun
er bygget som erstatning for det tidligere polske skoleskib
Dar Pomorza som i dag ligger i skibets hjemhavn Gdynia som
museumsskib.
Se evt.
oversigten over øvrige deltagende
skibe ved Tall Ships Race i Århus.
|