Togene
er lange på Den Transsibiriske Jernbane - og imponerende nok er næsten
hele linien elektrificeret.
|
Jernbanen
som løber over 9000 km gennem Sibirien fra Europa til Østasien er
meget mere end et gigantisk stykke infrastruktur. Den er en myte
og nations drøm, som gik i opfyldelse.
Det
som vi kender som Den Transsibiriske Jernbane består egentlig af
fire hovedbaner - samt nogle sidespor: Den Transsibiriske
Jernbane, Den Transmongolske Jernbane, Den
Transmanchuriske Jernbane og endelig den nyere BAM-bane.
Takket
være navnet og historien er Den Transsibiriske Jernbane den bedst
kendte. Linien løber fra Moskva til Vladivostok, hvorfra der
blandt andet er færgeforbindelse
til Yokohama i Japan.
Man
kører og kører i dagevis og bevæger sig alligevel langsomt væk
fra Moskva. Her et kilometer-skilt lidt udenfor Tasjet, hvor man
er cirka halvvejs.
|
Den
mest benyttede linie er dog i dag Den Transmongolske Jernbane,
som mange turister benytter som vejen til Beijing i Kina. Den
bringer togpassageren igennem både det europæiske Rusland,
Sibirien, Mongoliet og Kina. Vil man til Kina kan man dog også vælge
Den Transmanchuriske Jernbane, som går øst om Mongoliet
og i stedet gennem Manchuriet til Beijing. Den Transmanchuriske
Jernbane har den fordel, at man kan nøjes med at løse visum til
Rusland og Kina, mens man ikke behøver bekymre sig om visum til
Mongoliet. Manchuriet er en del af Kina, som ikke kræver særligt
visum.
En
mindre kendt rute er den nyere BAM Jernbane (Bajkal-Amur
Magistral) som går nord om Bajkalsøen til Komsomolsk i
det allerøstligste Sibirien nord for Vladivostok. Linien er ikke
særlig benyttet af turister og har også den ulempe, at man skal
skifte tog undervejs, da den ikke køres i ét stræk.
På
den enkelte togvogn er sat et skilt, som viser, hvor det toget kører
hen.
|
Man
kan i princippet starte sin tur med Den Transsibiriske Jernbane i Skt. Petersborg - eller endda i
København - men så må man leve med at skifte tog i Moskva, hvor
alle de lange linier officielt starter. De kører ad én fælles
linie fra hovedstaden Moskva til Tasjet lidt øst for Krasnoyarsk, hvor
BAM-banen skiller sig ud og kører nord om Bajkalsøen, mens de øvrige
linier følges ad syd om Bajkal frem til Zaudinsky øst for
Ulan-Ude. Her skiller Den Transmongolske Jernbane sig ud og kører sydpå gennem
Mongoliet mod Beijing.
Senere
- ved Tarskaya - skiller også Den Transmanchuriske Jernbane sig
ud og kører sydpå mod Kina, mens Den Transsibiriske Jernbane
fortsætter østpå til Vladivostok.
Togstewardessen
kigger ud på perronen på stationen Tasjet, hvorfra BAM-banen
skiller sig ud fra de øvrige linier på Den Transsibiriske
Jernbane
|
Alle
linier - bortset fra BAM-banen dækkes af gennemgående tog som kører
hele vejen fra
Moskva til Beijing eller Vladivostok, men man kan sagtens vælge at køre
med ét tog på en strækning, gøre holdt og så fortsætte med at
andet tog nogle dage senere.
De
fleste forestiller sig, at man kører hele turen som varer omkring
en uge, men har man ikke tid - eller tålmodighed - til så lang
en rejse, er det også en mulighed at flyve til en større by som
Novosibirsk, Krasnayarsk eller Irkutsk og tage toget de sidste dage mod Beijing, Vladivostok
eller eventuelt retur mod Moskva. Dermed reduceres turen til 3 - 4
dage, hvilket mange måske vil finde tilstrækkeligt.
En
meget brugt løsning er at gøre stop eller starte turen i Irkutsk
og benytte lejligheden til at se Bajkalsøen, som regnes blandt de
største turistattraktioner på ruten.
Vælger
man at dele turen op, er der også et langt større udvalg af tog, idet
linierne gennem Sibirien dagligt dækkes af adskillige andre tog,
som ikke kører hele vejen, men blot kører nogle stræk mellem to
byer. Det kan for eksempel være separate tog, som kører den lange strækning i det østlige
Sibirien mellem Krasnayarsk og Vladivostok eller mellem
Novosibirisk og Irkutsk.
Selv
om togene gennem Sibirien er blevet populære blandt udlændinge,
er Den Transsibiriske Jernbane stadig først og fremmest et
vigtigt internt transportmiddel i Rusland. Især hvis man vælger
at dele sin tur op og køre med de tog, som ikke dækker hele
linien fra Moskva til Beijing, vil man ofte sidde i tog, hvor man
er den eneste udlænding i vognen - eller endda i hele toget.
Birketræer
og sibiriske landsbyer suser forbi togvinduet i een uendelighed.
Time efter time, dag efter dag.
|
|