Den Transsibiriske Jernbane
Fra Moskva til Beijing eller Vladivostok
 
Andre guider
 
Rusland
Den Transsibiriske Jernbane
Rejsetips til Den Transsibiriske Jernbane

 



Birketræer

Togstamme fra Den Transsibiriske Jernbane
Togene er lange på Den Transsibiriske Jernbane - og imponerende nok er næsten hele linien elektrificeret. 

Jernbanen som løber over 9000 km gennem Sibirien fra Europa til Østasien er meget mere end et gigantisk stykke infrastruktur. Den er en myte og nations drøm, som gik i opfyldelse.

Det som vi kender som Den Transsibiriske Jernbane består egentlig af fire hovedbaner - samt nogle sidespor: Den Transsibiriske Jernbane, Den Transmongolske Jernbane, Den Transmanchuriske Jernbane og endelig den nyere BAM-bane.

Takket være navnet og historien er Den Transsibiriske Jernbane den bedst kendte. Linien løber fra Moskva til Vladivostok, hvorfra der blandt andet er færgeforbindelse til Yokohama i Japan.

Kilometer-skilt på Den Transsibiriske Jernbane
Man kører og kører i dagevis og bevæger sig alligevel langsomt væk fra Moskva. Her et kilometer-skilt lidt udenfor Tasjet, hvor man er cirka halvvejs.

Den mest benyttede linie er dog i dag Den Transmongolske Jernbane, som mange turister benytter som vejen til Beijing i Kina. Den bringer togpassageren igennem både det europæiske Rusland, Sibirien, Mongoliet og Kina. Vil man til Kina kan man dog også vælge Den Transmanchuriske Jernbane, som går øst om Mongoliet og i stedet gennem Manchuriet til Beijing. Den Transmanchuriske Jernbane har den fordel, at man kan nøjes med at løse visum til Rusland og Kina, mens man ikke behøver bekymre sig om visum til Mongoliet. Manchuriet er en del af Kina, som ikke kræver særligt visum.

En mindre kendt rute er den nyere BAM Jernbane (Bajkal-Amur Magistral) som går nord om Bajkalsøen til Komsomolsk i det allerøstligste Sibirien nord for Vladivostok. Linien er ikke særlig benyttet af turister og har også den ulempe, at man skal skifte tog undervejs, da den ikke køres i ét stræk.

Togvogn i Sibirien
På den enkelte togvogn er sat et skilt, som viser, hvor det toget kører hen. 

Man kan i princippet starte sin tur med Den Transsibiriske Jernbane i Skt. Petersborg - eller endda i København - men så må man leve med at skifte tog i Moskva, hvor alle de lange linier officielt starter. De kører ad én fælles linie fra hovedstaden Moskva til Tasjet lidt øst for Krasnoyarsk, hvor BAM-banen skiller sig ud og kører nord om Bajkalsøen, mens de øvrige linier følges ad syd om Bajkal frem til Zaudinsky øst for Ulan-Ude. Her skiller Den Transmongolske Jernbane sig ud og kører sydpå gennem Mongoliet mod Beijing.

Senere - ved Tarskaya - skiller også Den Transmanchuriske Jernbane sig ud og kører sydpå mod Kina, mens Den Transsibiriske Jernbane fortsætter østpå til Vladivostok.

Stationen Tasjet mellem Krasnayarsk og Irkutsk
Togstewardessen kigger ud på perronen på stationen Tasjet, hvorfra BAM-banen skiller sig ud fra de øvrige linier på Den Transsibiriske Jernbane

Alle linier - bortset fra BAM-banen dækkes af gennemgående tog som kører hele vejen fra Moskva til Beijing eller Vladivostok, men man kan sagtens vælge at køre med ét tog på en strækning, gøre holdt og så fortsætte med at andet tog nogle dage senere.

De fleste forestiller sig, at man kører hele turen som varer omkring en uge, men har man ikke tid - eller tålmodighed - til så lang en rejse, er det også en mulighed at flyve til en større by som Novosibirsk, Krasnayarsk eller Irkutsk og tage toget de sidste dage mod Beijing, Vladivostok eller eventuelt retur mod Moskva. Dermed reduceres turen til 3 - 4 dage, hvilket mange måske vil finde tilstrækkeligt.

En meget brugt løsning er at gøre stop eller starte turen i Irkutsk og benytte lejligheden til at se Bajkalsøen, som regnes blandt de største turistattraktioner på ruten.

Vælger man at dele turen op, er der også et langt større udvalg af tog, idet linierne gennem Sibirien dagligt dækkes af adskillige andre tog, som ikke kører hele vejen, men blot kører nogle stræk mellem to byer. Det kan for eksempel være separate tog, som kører den lange strækning i det østlige Sibirien mellem Krasnayarsk og Vladivostok eller mellem Novosibirisk og Irkutsk.

Selv om togene gennem Sibirien er blevet populære blandt udlændinge, er Den Transsibiriske Jernbane stadig først og fremmest et vigtigt internt transportmiddel i Rusland. Især hvis man vælger at dele sin tur op og køre med de tog, som ikke dækker hele linien fra Moskva til Beijing, vil man ofte sidde i tog, hvor man er den eneste udlænding i vognen - eller endda i hele toget.

Landsby i Sibirien set fra vinduet på Den Transsibiriske Jernbane
Birketræer og sibiriske landsbyer suser forbi togvinduet i een uendelighed. Time efter time, dag efter dag.