På
de større stationer holdes ofte stop i 20 eller 30 minutter, men
der ingen fløjten eller andre signaler, før toget langsomt bevæger
sig fra væk fra stationen igen.
|
Før
man køber billet til Den Transsibiriske Jernbane skal man gøre
sig klart, om det overhovedet er det, man vil. Ønsker man at sidde
en hel uge i et tog, hvor udsigten er præget af birketræer og
sibiriske landsbyer en stor del af tiden, og hvor mobiltelefonen
over store stræk er uden forbindelse med omverdenen?
Man
kan naturligvis ikke helt forstille sig det på forhånd, og
heldigvis hjælper togets rytme og monotone lyde også til, at man
automatisk bevæger sig ind i en næsten meditativ ro, så man uden
problemer kan kigge ud ad vinduet i timevis, sove til middag eller
gnaske kiks uden at føle, at man har spilder tiden. Den
Transsibiriske Jernbane er et transportmiddel for Rusland, men for passageren
bliver den også en sindstilstand og en kulturel oplevelse.
Skiltet
med togtider for Den Transsibiriske Jernbane på stationen i
Krasnayarsk i det centrale Sibirien. Klokken er nu 11.11 om
formiddagen, men toget som er sat til at køre fra stationen kl.
7.30 kører planmæssigt om 19 minutter, fordi alle togtider er
angivet i Moskva-tid. Den aktuelle tid i Moskva er angivet med grønt
øverst i højre hjørne.
|
Hvis
man ikke kan læse russisk eller har erfaring med at rejse i
Rusland, vil det oftest bedst kunne betale sig at bestille rejsen
gennem et rejsebureau.
Det
er naturligvis dyrere at købe billetter gennem et rejsebureau,
men der er så mange problemer omkring visum, registrering og køb
af billetter, at man som uerfaren meget let kommer til at begå
fatale fejl, som kan ende med at gøre turen dyrere - eller
direkte ødelægge den. Et alternativ er naturligvis at få hjælp
fra russisk talende venner eller familie. Under alle omstændighederne
skal billetterne købes i Rusland. De kan ikke købes via
internettet udenfor Rusland.
Mange
steder er salg af varer på togperronerne blevet forbudt, men det
forekommer stadig som her på Ilanskaya, hvor der er livlig handel
med tøj og mad.
|
Allerede
når man studerer togplanen kan man blive forvirret. Alle togtider
i Rusland angives nemlig i Moskva-tid, uanset i hvilken tidszone en given
station ligger i. Hvis der således står på billetten, at toget
går fra banegården i Irkutsk kl. 11.00, betyder det, at man skal
være på perronen senest kl. 16.00 lokal tid for at nå toget, da
Irkutsk er fem timer foran Moskva.
Selv
om mange udlændinge betragter Den Transsibiriske Jernbane som en
eksotisk turistattraktion, bør man ikke glemme, at den først og
fremmest er et meget vigtigt transportmiddel for russere, mongoler
og kinesere. Tog
og banegårde er ikke indrettet som turistinformationer med
engelsk talende guider.
Spisevognen
skal man ikke snyde sig selv for, og det kan være dejligt at få
en pause fra sin egen kupé.
|
Stort
set al information angives alene på russisk eller kinesisk, og
togstewardesserne er også primært fokuseret på at betjene det
daglige publikum - på russisk eller kinesisk - afhængig af det
land, man bevæger sig i.
På
de hurtige tog og de lange direkte linier er der billetter i to
klasser: Sovevogn (som benævnes Lux) og liggevogn (som benævnes
Kupé). På langsomme og mere lokale tog findes en lavere
klasse, som dog næppe er relevante for turister.
Alle
vogne er udstyret med en samovar, hvorfra man gratis kan hente kogende
vand til té og kaffe
|
Sovevognen
Lux er indrettet med to rigtige senge med opredning i hver
kupé, mens man i liggevognen Kupé ligger i køjesenge med
fire senge i hver kupé. Man får udleveret rullemadras og rent
linned og ligger også udmærket her. Blot skal man være opmærksom på,
at man kan komme til at dele kupéen med vekslende passagerer, som
skal samme vej.
Alle
langdistance-tog har spisevogn. Restauranten drives med russisk
kok i Rusland og kinesisk kok i Kina, så der er en vis afveksling
i kosten. Spisekortet er dog ikke uendelig stort, og det kan være
en god idé at tage forskellige madvarer med - og supplere lidt op
på stationerne undervejs. Dermed slipper man også for at skulle
bevæge sig hele vejen igennem det lange tog hver gang man ønsker
lidt godt at spise.
Selv
om det er en god idé at medbringe sit eget krus, må det indrømmes
at det til tider næsten er et stykke kulturhistorie man får i hånden,
hvis man låner té-krus af stewardessen. Kruset her har påskriften
Volgograd - efter det aktuelle togs hjemby.
|
Det
er en god idé at medbringe sit eget krus, bestik og evt. en
tallerken. Mange russere låner et krus af stewardessen mod at købe
tébreve eller en skefuld Nescafé hos hende. Priserne er så
lave, at man knap kan købe tébrevene billigere, men det er rart
at være uafhængig og ikke skulle ulejlige personalet hver gang
man får lyst til en kop kaffe.
Som
et billigt alternativ til frokost i restauranten kan man med
fordel medbringe nogle af de kinesiske nuddel-supper som kan købes
i ethvert supermarked, og som blot kræver tilsætning af kogende
vand fra samovaren i togvognen.
Servicen
på togene varierer noget afhængig af, hvilke tog man tager. Den
bedste standard finder man på de gennemgående tog, som kører
hele strækket fra Moskva til Beijing og Vladivostok, mens der kan
være en noget anden standard, hvis man vælger at stige på et
"lokalt" tog, som for eksempel kører fra Novosibirsk
til Irkutsk.
Toiletforholdene
kan variere fra tog til tog, og er naturligvis bedst på de store
gennemgående tog. De er som oftest nogenlunde rene, men man skal
ikke forvente luksus. Toiletbrættet er ofte slået op, da de færreste
russere bryder sig om at sidde ned på et offentligt toilet.
|
På
en del stationer er det muligt at købe lidt mad og søde sager.
Tidligere var nogle af togstationerne omdannet til hele markeder,
hvor der blev solgt alt til den daglige husholdning, men de fleste
stationer har i dag forbudt handel på perronerne.
På
de større stationer standser togene op til en halv time, hvilket
er tid nok til at kunne nå ud foran stationen og købe i lokale
butikker. Man skal blot sikre sig præcis tid for, hvornår toget
kører fra perronen igen. En forsinkelse vil ofte blive forsøgt
indhentet ved at køre tidligere fra stationen - og så er det
ikke sjovt at stå tilbage på en station i Sibirien uden anden
bagage end en pose bananer.
Den
Transsibiriske Jernbane blev grundlagt i zar-tiden i slutningen af
1800-tallet, og ved mange stationer står stadig de vandtårne som
forsynede damplokomotiverne med vand, inden banen blev
elektificeret.
|
|