Isak
Katedralen
|
En
kort gåtur fra Vinterpaladset ligger en anden af zarernes
kæmpebyggerier. Selv om Isak-katedralen kun er verdens
fjerdestørste kuppelkirke, er den muligvis kirken med det mest
monumentale udtryk.
Alt
ved den er stort og massivt. Allerede når man nærmer sig
bygningen, mærker man tyngden i de store perfekte granitsøjler.
Ligesom Alexander-søjlen ved Vinterpaladset er de skåret ud i et
stykke af bjerget, og med imponerende ingeniørkunst transporteret
og rejst på byggepladsen.
Kirkens
lyesekroner vejer hver især tre tons, men syner ikke af meget i
det store rum
|
Trods
de enorme dimensioner er der ingen hvide vægge i kirkerummet. Alt
er dekoreret med malerier, mosaikker, figurer og marmor-skifter.
Selv
når man står i kirken, kan det være vanskeligt at fornemme
størrelsen af dekorationerne, og man imponeres af, hvordan
kunsterne har evnet at male på stærkt buede flader og alligevel
få dimensionerne til at se korrekte ud nede fra kirkegulvet.
Kirken
rummer 103 vægmalerier, hvoraf mange er på adskillige hundrede
kvadratmeter. Hertil kommer 600 kvadratmeter kunstværker i
mosaik. Billederne er meget farverige og rummer så megen skønhed
og livsglæde, at de næsten står i kontrast til bygningens tunge
konstruktion.
Malerierne
er mange og store. Her ses loftsmaleriet "Dommedag" som
alene breder sig over 816 kvadratmeter.
|
Væggene
i den indre kirke er udført i varierende typer af marmor og
forskellige kostbare stenarter heriblandt store mængder af den
grønne malakit.
Selve bygningen er
101,5 meter høj (i Skt. Petersborg er kun Peter-Paul
Katedralens spir højere). Mod at købe en særskilt billet kan man få
lov at bevæge sig de mange trin op til søjlegangen under
guldkuplen, hvorfra man får byens bedste udsigt.
Bronzedørene
er også supersize: Dørfladen er på 40 kvadratmeter
|
Isak
Katedralen er den fjerde kirke på stedet, og byggeriet blev
sat igang af zar Alexander 1 som ønskede at renovere den
tidligere kirke ovenpå sejren over Napoleon.
Byggeriet
endte med at blive seks gange så dyrt som Vinterpaladset. Alene
lægningen af fundament og kælder varede fem år og involverede 125.000
personer. Hele byggeriet varede i 40 år.
På
grund af Skt. Petersborgs bløde og fugtige undergrund måtte man
banke 11.000 fyrrestolper i jorden (udover de 13.000 som stod der
i forvejen fra tidligere kirker på stedet). Pillerne dækkedes med to lag granitplader,
hvorpå man kunne påbegynde lægningen af et egentligt fundament.
De
17 meter høje søjler er hugget i eet stykke ud af granitbjerge i
Finland
|
Udenfor
kirken er placeret 24 granitsøjler som hver vejer 114 tons.
Rejsningen af dem krævede store trækonstruktioner blot for at
kunne rejse dem.
Den
store kuppel over kirken hviler også på granitsøjler. Det
er dog ikke mindst forgyldningen, som imponerer. Den bidrog også
til at gøre kirken
dyr. Blot til at dække kuplerne blev der brugt 100 kg
bladguld. Herudover er der brugt 300 kg guld til den øvrige
udsmykning.
Kirken
menes at kunne rumme op imod 10.000 mennesker (nogle kilder mener
14.000). Den er tegnet af arkitekten Auguste Montferrand og fik
sit navn efter den dag, hvor Peter den Store blev født. Dagen for Isak af Dalmatien.
Kirken
blev flere gange ramt at granater under krigen, og der ses stadig
skader på granitsøjlerne. I en stor del af sovjetperioden var
det forbudt at udøve religiøse handlinger i bygningen. I en
periode i 1930'erne husede den endda et Antireligiøst
Museum. I dag fungerer kirken imidlertid atter som kirke for den
russisk-ortodokse kirke. For turister er det dog primært et
museum, hvortil man skal betale entré.
Kirken
er åben døgnet rundt (undtagen en halv times tid omkring
midnat). Det er en særlig oplevelse at besøge den om natten.
|