Et besøg
i Skt. Petersborg omfatter næsten nødvendigvis en tur i Eremitagen, et
af verdens absolut største kunstmuseer - måske det største.
Som
besøgende bør man allerede på forhånd indse, at man kun kan få et
overfladisk indtryk. Selv verdensberømte kunstværker er man nødsaget
til at springe over. Der er simpelthen for meget!
Museet
omfatter over tre millioner kunstværker, og det er en yndet sport at
beregne, hvor lang tid det ville tage at se dem alle. Her er endnu én:
Ansætter
man
en 19-årig kunststuderende til at se på hvert billede i ét minut og bruger han en almindelig 37 timers arbejdsuge og holder de normale ferier,
vil han være fyldt 80 år (og gennemsnitligt set være død), før han er
færdig med at se Eremitagens samlinger.
Alt
i Vinterpaladset er kunstnerisk udført. Her gitterlågen ud til
Paladspladsen og Alexandersøjlen
|
Her er
mulighed for at se Rembrandt, Michelangelo, Picasso og næsten enhvert
andet verdensnavn,
man måtte ønske. Selv museets direktør har ikke overblik over
samlingerne. Så sent som i 1994 måtte han bekendtgøre, at man i magasinerne havde
fundet verdens største samling af impressionisme og postimpressionisme
(van Gogh, Monét, Degas m.m.).
Selv om
man ikke interesserer sig for kunst, bør man alligevel aflægge museet et
besøg. Vinterpaladset omfatter så ødsle mængder af luksus, at man
begynder at forstå, hvorfor der blev revolution. Vægge, lofter, gulve og
møbler er kunstværker i sig selv, og mængden af guld virker næsten
blændende. En af de store attraktioner er den såkaldte Jordantrappe, som
zarerne brugte i forbindelse med ceremonier, men mange andre rum er mindst
lige så imponerende.
Grunden
til kunst-samlingerne blev lagt af Katarina den Store. Hun var på alle
måder umættelig, og hendes hunger var ikke alene rettet mod magt og
erotik. Hun købte kunst overalt i Europa, og på et tidspunkt kunne end
ikke Vinterpaladsets 1050 værelser rumme mere kunst. Til kunsten byggede
hun derfor Den lille Eremitage og senere den Store Eremitage. Senere zarer
bidrog også, og man byggede Den Nye Eremitage for at få plads til de
enorme kunstmængder.
Efter
revolutionen blev samlingerne suppleret yderligere op, da man beslaglagde
privat kunst overalt i Sovjetunionen og sendte det til Skt. Petersborg.
Under belejringen af Skt. Petersborg under 2. verdenskrig blev omkring en
tredjedel af kunstværkerne (én million billeder) bragt midlertidigt i
sikkerhed bag Uralbjergene.
Eremitagen
er den samlende betegnelse for de museale samlinger som er i
Vinterpaladset og de tilknyttede eremitager.
På
pladsen udenfor Vinterpaladset står den såkaldte Alexandersøjle, som
blev rejst for at fejre sejren over Napoleon i 1812. Den 47,5 meter høje
granitsøjle er skåret ud af et finsk bjerg i ét stykke. Den er ikke
fæstnet på soklen, men holdes alene fast ved sin vægt på 600 tons.
Umiddelbart
udenfor Vinterpaladset ved Neva-floden ligger flyvebådene som sejler til
det sommerslottet Peterhof med en af Europas
mest imponerende parker.
|